Şobolanul

miercuri, 12 mai 2010



Mai mult decat viaţa unui şobolan, este o lecţie de adaptare, de supravieţuire. Lupta pentru supravieţuire şi pentru perpetuarea speciei, ceva de genul să trăiască cine este mai puternic şi mai sănătos, cine merită. Restul trebuie sa moară, să devină hrană pentru supravieţuitori. O luptă continuă a şobolanului pentru viaţă şi o luptă continuă a omului pentru stărpirea şobolanilor şi a bolilor pe care le poartă. Uimitor cât de puternic şi de inteligent ca individ şi de câtă solidaritate este capabil atunci când este încolţit, când pericolul îl depăşeşte ca apoi să redevină ce-a fost, cel mai aprig duşman al propriului semen.
Nu-mi amintesc de vreo altă carte care să-mi fi stârnit atâtea sentimente contradictorii, aci imi era milă, imi era simpatic, pe pagina următoare ba ma îngrozeam, ba repulsia atingea cote maxime.
Povestirea alternează persoana întâi cu persoana a doua, nici nu mai ştii daca nu cumva şobolanul ăsta chiar face parte din specia umană sau tu aparţii uneia din cele mai josnice categorii de vieţuitoare. În final te lămureşte autorul: "Nu uita, cititorule, că descriind într-o manieră minuţioasă, naturalistă, viaţa unui şobolan, m-am gândit la tine”.
Un şobolan cu o viaţă plină de cautări, de frământări, de angoase şi regăsiri şi ca noi toţi, cu puţine momente de răgaz, de împăcare cu sine şi cu ceilalţi.

0 comentarii:

Related Posts with Thumbnails